JOKIN NÄKYY – ANNE OVASKAN ÖLJYVÄRIMAALAUKSIA
GALLERIA PIRKKO-LIISA TOPELIUS 6.8.-25.8.2019
Jokin maalauksessa värisyttää aisteja: väri, ääni, tuntuma, kipu, muisto. Se mikä yksittäisenä värinä tai viivana maalauksessa tuntuu roiskaisulta, hitsautuu kokonaisuudeksi, kun näkee mitä on tekemässä. Antaa maalauksen kutsun johdatella. Liittää väriä, viivaa ja muotoa toisiinsa. Etsii suuntia, joita seuraamalla maalaus etenee.
Maalauksen aika on syklistä, toistuvaa ja samanaikaista. Etäisyys ja läsnäolo vaikuttavat näkemiseen. Näet mitä haluat nähdä, sattuman pisaroita, lätäkön, taivaan, maan rantoja, itsesi. Silmä kulkee kuvassa ja poimii yksityiskohtia, pieniä havaintoja värimeressä. Katseen reitti piirtää kuvaa tulkinnasta toiseen. Asiat nivoutuvat yhteen, mielikuvat selvenevät. Havainnot rakentavat kuvia ja kuljettavat katsojan mieltä ja kaivavat esiin muistoja.
Filosofi ja tutkija Alva Noë pohtii kirjassaan Omituisia työkaluja kuvataiteen tehtävää. ”Taiteilijat asettavat tarkasteltavaksi kuvan tekemisen tai näkemisen itsensä. Taiteen tehtävä ei siis ole pelkästään näyttää, tehtävänä on saada ihmettelemään, mitä kuvassa on tai mitä kuvan ansiosta on mahdollista nähdä. Noë korostaa, että taideteosten tehtävä on herättää kysymys siitä, mikä se on, ja houkutella katsojaa esittämään vastaus. Taideteos on kiusoitteleva tai haastava siinä mielessä, että se ei antaudu näkemiselle vaan haastaa näkemään ja pohtimaan nähtyä.” (Hautamäki, Alva Noë uudistaa taiteen fenomenologiaa, 2019)

Anne Ovaska, Toista maata I, 2019, öljyväri kankaalle, 160 x 110 cm

Anne Ovaska, Toista maata II, 2019, öljyväri kankaalle, 160 x 110 cm

Anne Ovaska, Toista maata III, 2019, öljyväri kankaalle, 160 x 110 cm

Anne Ovaska, Ruoholahden kevät, 2019, öljyväri kankaalle, 80 x 100 cm

Anne Ovaska, Sadejuova, 2019, öljyväri kankaalle, 80 x 100 cm

Anne Ovaska, Kadonnut ranta, 2019, öljyväri kankaalle, 80 x 100 cm